Tenchi PBF   »    Rekrutacja    Generator    Punktacja    Spis treści    Mapa    Logowanie »    Rejestracja


Religie i wierzenia
 Rozpoczęty przez *Lorgan, 22-04-2009, 19:48

1 odpowiedzi w tym temacie
*Lorgan   #1 
Administrator
Exceeder


Poziom: Joutei
Stopień: Taichou
Posty: 3209
Wiek: 38
Dołączył: 30 Paź 2008
Skąd: Warszawa

W budowie...

Rzeczywistość Tenchi w przeszłości przenikały dziesiątki różnych panteonów. Do najważniejszych zaliczały się:
    - Shintō - wyznanie zakorzenione na kontynencie północno-wschodnim. Opierało się na wierze w niezliczonych kami (bogów), z których każdy za coś odpowiada. Na szczycie panteonu znajdowali się Amaterasu (bogini słońca) i Susanoo (bóg burzy). Kamim należało składać ofiary, żeby uzyskać ich przychylność.
    - Nordan - panteon czczony niemal wyłącznie przez mieszkańców terenów, które obecnie zajmowane są przez cesarstwo Nag. Wedle tej wiary wszechświat składał się z trzech warstw: bogów (górna), ludzi (środkowa) i istot podziemnych i umarłych (dolna). Siedzibą bogów był Asgard, gdzie znajdowała się Walhalla, siedziba Odyna. W Walhalli gromadzili się wojownicy polegli w boju, oczekujący na ostatnią bitwę przy końcu świata - Ragnarok. Najważniejsi bogowie, to: Odyn (bóg wojny, wojowników, mądrości i poezji), Thor (bóg burzy i piorunów), Tyr (bóg prawa i sprawiedliwości), Baldur (bóg dobra i piękna), Frigg (bogini miłości i płodności), Freyr (bóg pokoju i radości), Freyja (bogini piękna), Loki (bóg zniszczenia, śmierci i oszustwa).
    - Enneada - kult powstały na pustyni oddzielającej obecne Sanbetsu od Khazaru. Oddawał on cześć dziewięciu bóstwom: Ra (bogowi słońca, przedstawianemu jako mężczyzna z głową sokoła), Szu (bogowi powietrza, przedstawianemu jako mężczyzna ze skrzydłami), Tefnut (bogini wilgoci i otchłani podziemnych, przedstawianej jako kobieta z głową lwicy), Gebowi (bogowi ziemi, przedstawianemu jako mężczyzna z głową byka), Nut (bogini nieba, przedstawianej jako kobieta z głową krowy), Ozyrysa (boga śmierci, przedstawianego jako mężczyzna w bandażach), Izydy (wielkiej matki, przedstawianej jako kobieta w średnim wieku), Setha (złego boga burz, pustyń i świata umarłych, przedstawianego jako mężczyzna z głową przypominającą po trochu szakala, antylopę i osła) oraz Neftydy (bogini śmierci, przedstawianej jako kobieta z hieroglifem imienia na głowie).
    - ??? - do dokończenia...

Obecnie, za sprawą wielkiego zjednoczenia religii świata, oficjalnie funkcjonują tylko dwa wyznania: Kościół Powszechny z główną siedzibą w Babilonie, czczący wieloaspektowego boga Lumen i Voodoo - wiara i filozofia Khazaru.

Kościół Powszechny

Inaczej zwany "kościołem zjednoczonym" lub "zjednoczonymi", jest uniwersalną, światową religią respektowaną wszędzie poza Khazarem.
Około roku 1415 teologowie Shintō i Enneady odkryli pewne głębokie, wspólne zależności. Mimo pozornych różnic wykazano, że pewne bóstwa obu wyznań są do siebie bardzo podobne. Nie chodziło tutaj o dziedziny, którymi się opiekowali, a raczej zapewniane błogosławieństwa i treści świętych tekstów. Po dwóch latach badań i dyskusji narodziła się sekta zwana "Zjednoczonymi". Głosili oni teorię, wg. której wszyscy bogowie czczeni na świecie to zaledwie aspekty jednej, nadprzyrodzonej istoty. Wyciągając wniosek z tego, że w każdym liczącym się panteonie główny bóg ma jakiś związek ze słońcem lub oświeceniem (mądrością) nazwali nowo odkrytą istotę Lumen, co w bezpośrednim przekładzie oznacza "światło". Na poparcie swoich odkryć mieli pewien kluczowy atut. Synkretycznie formułowane modlitwy i medytacje pozwalały korzystać z realnej, objawionej mocy. Każdy adept był w stanie opanować jeden z jej aspektów, zależny od swojego charakteru i wychowania. Tak narodzili się pierwsi czarodzieje.
Piętnaście lat zajęło Zjednoczonym przekształcenie się w potężną religię, która dosłownie zmiotła większość pozostałych z powierzchni ziemi. Nazwali się Kościołem Powszechnym i postanowili pod swoim sztandarem zjednoczyć ludzkość. Zaczęli od zdominowania grupy miast-państw na południowym zachodzie. Tak narodził się Babilon. Następnie zaangażowali się w działalność misyjną na pozostałych kontynentach. Wszędzie poza Khazarem przyjęto ich z otwartymi ramionami. 85 lat po tych wydarzeniach Kościół postanowił przejść do kolejnej fazy swojego planu: włączenia reszty świata pod kontrolę Babilonu. Kiedy pokojowe pertraktacje zostały odrzucone przez władców najbardziej liczących się narodów, wybuchła wielka wojna światowa (jej przebieg przedstawiony zostanie w osobnym temacie).
Obecnie, w czasach światowego pokoju, świątynie na całym świecie znów wypełniają rzesze wiernych. Sanbetsu i Nag mimo przykrych doświadczeń z przeszłości pozwolili wpuścić we własne granice misjonarzy i kaznodziejów. Mogą głosić swe nauki o ile będą one pozbawione niebezpiecznych, politycznych akcentów.

Świątynie:
Kościół Powszechny jest religią synkretyczną, bazującą na wielu innych, znacznie od niej starszych. Wykorzystuje więc budowle wchłoniętych przez siebie wiar i naucza głównie o tym aspekcie Lumena, który najbardziej odpowiada poprzedniemu, lokalnemu bóstwu. W ten sposób surowe, kamienne świątynie Nag sławią teraz Oumena (aspekt najbardziej zbliżony do Odyna), a niewielkie, drewniane przybytki Sanbetsu nauczają wiernych o Aumenie i Sumenie (odpowiednikach Amaterasu i Susanoo). W Babilonie wznosi się natomiast ogromne, przesycone złotem klasztory i wyznaje sumę wszystkich aspektów, czyli samego Lumena.

Voodoo

Wiara i filozofia Khazaru zakłada, że w świecie istnieją potężne duchy (zwierzęta i potwory), czerpiące siłę z samej natury. Nazywają się Manitou. Niektóre są młode i gniewne, inne wiekowe i pełne mądrości. Najstarsze i najbardziej mocarne z nich określane są jako Deva. Owe istoty nie mają względem siebie żadnej hierarchii, ponieważ ich siły są względne. Dla przykładu, podczas zaćmienia słońca duchy nocy zyskują ogromną moc, a podczas letniego przesilenia ledwo podtrzymują swe istnienie.
Istnieje tylko jeden sposób, żeby człowiek skontaktował się z Manitou: musi dojść do opętania. Obie istoty komunikują się, przebywając w tym samym ciele. Czasami trwa to krótko, czasami bardzo długo. Najpotężniejsi psychicznie Khazarczycy łączą się z wybranymi duchami na całe życie - stają się szamanami. Zyskują dzięki tej symbiozie dostęp do ogromnych zasobów mocy duchów, które goszczą.
Najczęściej jednak, kapłani Voodoo wpuszczają do swoich wnętrz takie duchy, które są im akurat potrzebne (np. do przewidywania i rozumienia różnych wydarzeń).
Lista najbardziej znanych Deva (zakłócanie im spokoju jest surowo zakazane): Iskur (patron burz), Ashur (patron wiatru), Anu (patron nieba i gwiazd), Dagon (patron życia), Enki (patron wody), Irkalla (patronka zaświatów), Marduk (patron władzy), Nabu (patron mądrości), Nanshe (patronka przepowiedni), Nergal (patron wojny), Aruru (patronka ziemi), Ninurta (patron prawa), Utu (patron słońca), Sin (patron księżyca), Ninsar (patronka roślin).

Świątynie:


Hit dirt, shake tree, split sky, part sea.

Poprawna polszczyzna | Wiedza dla ludu | Odpowiedź na Twoje pytanie
   
Profil PW Email WWW Skype
 
 
*Lorgan   #2 
Administrator
Exceeder


Poziom: Joutei
Stopień: Taichou
Posty: 3209
Wiek: 38
Dołączył: 30 Paź 2008
Skąd: Warszawa

Kalendarium

Kościół Powszechny:

23 stycznia - Obcasus
    Zasięg: Sanbetsu; Nag; Babilon; Khazar (tylko Kashea)
    Opis: Jedno z dwóch najważniejszych świąt w Kościele Powszechnym. Wyznawcy podchodzą do niego z powagą i zadumą, ponieważ symbolizuje opuszczenie przez ludzkość boskiego blasku i utratę łaski. Pierwsze modły wznoszone są w świątyniach o zachodzie słońca i trwają z reguły aż do północy. W domach palone są intensywnie pachnące kadzidła, a sztuczne światło używane w absolutnie minimalnym zakresie. Okazywanie radości uchodzi za zły omen, a wśród ortodoksyjnych wyznawców Lumena wręcz za obrazę. Magia zealotów jest w noc Obcasus zauważalnie osłabiona.

2 maja - Święto Światła
    Zasięg: Babilon
    Opis: Główne uroczystości odbywają się w Lorret. Spokojna na co dzień mieścina, na ten jeden dzień w roku zamienia się w religijną stolicę Babilonu. To właśnie tu, w górach, na wschodnim wybrzeżu, dokonał się jeden z ważniejszych cudów. Według podań w całym kraju panowała zaraza dziesiątkująca ludność. Nikt z ówczesnych nie potrafił stwierdzić skąd się wzięła i jakie jest na nią lekarstwo. Wtedy pojawił się św. Sebastian. Na szczycie wygasłego wulkanu przez siedem dni i siedem nocy nieustannie wznosił modlitwy do boga. Ósmego dnia, została mu zesłana łaska. Ogromny słup światła uderzył w niego prosto z nieba. Zjawisko to widoczne było podobno nawet z wybrzeży Khazaru. Świętemu Sebastianowi nie stała się żadna krzywda. Przeciwnie, został obdarzony szczególnie silnym darem leczenia chorób i ran. Wyruszył w kraj i przepędził zarazę ku chwale Lumena. Od tamtej pory na szczycie wulkanu w miejscu gdzie modlił się święty, co rok odbywa się uroczystość upamiętniająca to wydarzenie, zwana Świętem Światła. Wielu pielgrzymów przybywa tam z nadzieją, że wyleczą się z chorób lub innych dolegliwości.

Voodoo:

21 kwietnia - Nautiri
    Zasięg: Khazar (głównie Lakota)
    Opis: Khazarczycy to ludzie ściśle związani z naturą. Jednym z najważniejszych obchodzonych w kraju jest święto poświęcone Matce Naturze. Ma miejsce pierwszego dnia wiosny, 21 kwietnia. Wtedy też wszyscy mieszkańcy ruszają ku największej rzece przepływającej przez wschodnią część Khazaru, Unaj. Wszelkie uroczystości zaczynają się gdy zapada zmrok. Odmawiane są modły i zapala się lampiony, które później wierni puszczają na wodzie. Piękna dopełniają dźwięki wydawane przez owady gromadzące się w koło, zwabione światłem. Po zakończeniu tej części, około północy rozpoczyna się huczna biesiada, podczas której po raz pierwszy w roku, pije się znakomite khazarskie wino o nazwie Sashkar. Święto jest całkowicie wolne od pracy, nie można nawet wykonywać takich czynności jak pranie.

5 listopada - Shi Kemuri
    Zasięg: Khazar
    Opis: Jedno z głównych świąt stałych w religii Voodoo.
    Rozpoczyna się zwykle wieczorem, około godz. 17-18. Ludzie zbierają się na ulicach miast i wsi, a potem w towarzystwie głośnych modłów udają się do świątyni najbliższej. Tam kapłani rozpoczynają uroczystości. Spośród zgromadzonych wybierana jest młoda dziewczyna. Następnie kapłani prowadzą ją do tajemnej komnaty, gdzie "kąpie się" w świętym dymie. Wierzy się, że w tym czasie jej ciało i umysł nawiedzają zmarli, którzy za jej pośrednictwem przepowiadają przyszłość. Obcym nie pozwala się na uczestnictwo w święcie. Wyznawcy uważają, że dziewczyna się nie odezwie jeżeli pośród zgromadzonych będzie innowierca. Po uroczystościach przy świątyni odbywają się wielkie uczty.
Shintō:

8 lutego - Kyuushougatsu
    Zasięg: Sanbetsu (tylko Góry Unido)
    Opis: Nowy rok, tradycyjnie obchodzony w obrządku religijnym Shintō. Celebracje obejmują paradę aktorów i tancerzy, poprzebieranych za najznamienitszych spośród kami. Wieczorem, na zakończenie uroczystości, w powietrze wzbija się mnóstwo papierowych latawców ku czci Susanoo, a tafle jezior wypełnią się puszczonymi na łódeczkach lampionami, jako próba zjednania sobie łaski Amaterasu.


Hit dirt, shake tree, split sky, part sea.

Poprawna polszczyzna | Wiedza dla ludu | Odpowiedź na Twoje pytanie
   
Profil PW Email WWW Skype
 
 

Temat zablokowany  Dodaj temat do ulubionych



Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 12